Striving for a carbon-neutral future | UT Challenge ’21 Finalist | TNW’s high-potential sustainability web startup

Impulse is ontstaan als directe reactie op een persoonlijke ervaring van CEO & Founder Lefika Otisitswe. Opgegroeid in Botswana, heeft Lefika de gevolgen van klimaatverandering persoonlijk aanschouwd: toenemende hittegolven en extreme droogtes die een diepgaande invloed hadden op mens, dier en natuur. Daarnaast viel het Lefika op dat Botswana, ondanks het overvloedige zonlicht gedurende het jaar, regelmatig kampte met stroomuitval.


Deze uitdagingen stimuleerden Lefika om naar Enschede te komen voor zijn studie, met als doel kennis op te doen over duurzaamheid en deze kennis terug te brengen naar zowel Botswana als Afrika. Echter eenmaal in Enschede, werd het Lefika ook snel duidelijk dat wij in West-Europa ook nog niet het gouden ei hebben uitgevonden als het gaat over duurzaamheid.


Lefika besefte echter dat alles begint bij individuele keuzes. Daarom zocht hij naar inzicht in de gevolgen van zijn keuzes en aankopen. Helaas ontdekte hij al snel dat het moeilijk was om de ecologische impact van producten nauwkeurig te bepalen, terwijl die informatie juist essentieel is voor het maken van duurzame keuzes. Meten is immers weten.

Met dit dilemma als drijfveer werd Impulse opgericht. Impulse ondersteunt bedrijven en consumenten bij het maken van duurzamere keuzes door inzicht te bieden in de ecologische impact van producten. Dit doen wij door Life Cycle Assesments (LCA) te berekenen van de desbetreffende producten/bedrijfsprocessen, wat inzicht geeft in de uitstoot van elke fase. Met deze informatie kunnen we data-driven aanbevelingen doen aan het bedrijf, zodat zij zelf gemakkelijk en onderbouwd keuzes kunnen maken. Onze missie is dan ook om “elke individu de kennis te geven om zelf duurzamere keuzes te maken”.

Kortom; ‘We believe that sustainability is an Impulse of ours and thus our goal is to help everyone act sustainably in an Impulse.’

https://useimpulse.com/