De toekomst ontwerpen met design

De afgelopen tien dagen hebben we je geïnspireerd middels onze mailings met daarin diverse projecten van onder andere ons eigen designteam. De Dutch Design Week in Eindhoven biedt ons een jaarlijks internationaal podium om te laten zien dat design nodig is om te innoveren en te vernieuwen, onafhankelijk om welke branche of thematiek het gaat.

Als designers zijn we in staat om een nieuw perspectief te ontwerpen op de wereld van vandaag. Dit doen we ook op bedrijfsniveau: door het ontwerpen van nieuwe business modellen, concepten, proposities, herpositioneringen en alles wat daaraan gerelateerd is om een organisatie te laten groeien. Maar waarom is het zo belangrijk om te vernieuwen? En waarom met hulp van design?

 

De levensduur van bedrijven neemt verder af

Zestig jaar geleden was de levensduur van een bedrijf gemiddeld vijftig jaar. Uit een rapport van Innosight blijkt dat dit tegenwoordig nog maar vijftien jaar is en deze trend lijkt zich door te zetten. Dit maakt dus dat de houdbaarheid van een bedrijf afneemt en er sneller vernieuwd dient te worden. Je zou zelfs kunnen stellen dat bedrijven continu bezig zouden moeten zijn met vernieuwing en design is dé tool om dit te bereiken. Uit onderzoek van McKinsey blijkt namelijk dat bedrijven die design in de kern van hun bedrijf hebben geïntegreerd beter presteren en beter in staat zijn om om te gaan met veranderingen. Het gaat hier om 5 fundamentele principes waaronder: de bedrijven zetten gebruikerservaring centraal, werken iteratief en in multidisciplinaire teams. De rest van het principes lees je hier.

Tien jaar ervaring

INC bestaat inmiddels tien jaar. Waar we voorheen vooral in de hoek van marketing en communicatie werden gezet zien we nu dat design steeds vaker op de directieagenda terugkomt als methode om de organisatie weerbaar en toekomstbestendig te maken. Met design als tool stimuleren we creatief denken en helpen we organisaties en bedrijven verandering te omarmen om zo te bouwen aan een betere toekomst.

Volgend jaar DDW

Wij gaan er natuurlijk vanuit dat de Dutch Design Week in 2021 weer plaats kan vinden en we naar Eindhoven kunnen afreizen voor onze jaarlijkse DDW Inspiratietour. Allemaal bedankt voor het abonneren op deze speciale editie van onze nieuwsbrief en mocht je nog een nieuwsbrief gemist hebben, hieronder nog een greep uit onze onderwerpen die het lezen waard zijn:

  • Vulture Airlines | de vlucht van uw leven
    De luchtvaartmaatschappij die de dialoog over het donorbeleid in Nederland op andere manier voert.
    http://www.vultureairlines.com/
  • Biometric Couture | een digitaal kledingconcept
    Technologie als kans voor de kledingindustrie.
    http://www.maddyekkelkamp.nl
  • Lennart Lauren – lokaal geproduceerde design meubels
    Een samenkomst tussen inventieve productiemethoden en het experimenteren met constructies van materiaal.
    http://lennartlauren.nl
  • Brookhuis – van uitdaging naar kansen
    Schetsen van scenario’s om nieuwe kansen op het vizier te krijgen
  • Natuurlijk bouwen – duurzamere bouw ideeën
    Hoe de bouw stappen met (biophilic) design maakt voor de wereld van morgen
Richting een nieuwe norm

Inspiratie en frisse inzichten geven hoop en zijn de drijfveer voor verandering en vernieuwing. Hopelijk schetsen onze projecten de afgelopen week en de vele andere concepten van de Virtuele Dutch Design Week een toekomst waaraan je mee wilt bouwen voor je eigen organisatie en daarbuiten.

Wil je meer weten over de waarde van design voor jouw organisatie? Dan gaan we natuurlijk graag in gesprek. Neem contact op via 053 – 30 330 79 of hallo@ontwerpbureauinc.nl.

De Digital Design Week is een initiatief van Strategisch Ontwerpbureau INC