Graag stellen we een nieuw lid aan u voor: INC, strategisch ontwerpbureau voor merk & innovatie.
Strategisch ontwerpbureau INC is in 2010 opgericht, in de jaren daarvoor was het een reclamebureau. De reden van deze koersaanpassing was dat ze merkten dat er dikwijls een strategische vraag achter de vraag van de klant schuilde. INC zet design in om het unieke in een organisatie naar boven te halen en brengt de ideeën van de klant en de markt samen. Dit doen ze door samen met opdrachtgevers als een team nieuwe oplossingen te ontwerpen, te testen en te implementeren volgens de principes van Design Thinking. Geen dikke rapporten dus die in de bureaula terecht komen.
Bedrijven kloppen bij INC aan omdat ze bijvoorbeeld willen groeien, sterker willen staan tegenover hun concurrenten, in willen spelen op de veranderende markt of duurzamer willen werken. Omdat je dit niet alleen met een nieuw logo kunt bereiken wordt er een strategie ontworpen die ook tot veranderingen binnen een organisatie kunnen leiden. Hierbij wordt samengewerkt met partners van de klant en als dat nodig is wordt er naar nieuwe samenwerkingen gezocht.
Sander Hofstede, eigenaar van INC, vertelt trots over één van de klanten van INC: Meilink. Dit bedrijf stond bekend als verpakkingsleverancier met lokale bedrijven. Het bedrijf verkocht echter meer dan alleen een verpakking. Er lagen volop kansen om dit beter zichtbaar te maken en te kapitaliseren. De uitdaging was om te onderzoeken wat de samenhang is tussen de verschillende lokale bedrijven in de groep en een heldere merkstrategie te ontwerpen. Het resultaat is Meilink Securing Value waarbij de hele keten onder de aandacht wordt gebracht. Van ontwerp tot transport.
Een groot taxibedrijf heeft ook de hulp van INC ingeschakeld omdat het zag dat de huidige vorm van straattaxi’s niet houdbaar is voor de toekomst. INC heeft samen met dit taxibedrijf een nieuwe start-up ontwikkeld en deze vermarkt binnen het traditionele taxibedrijf. Het resultaat is de SmartCab: een herkenbare identiteit wat letterlijk en figuurlijk een nieuw geluid is in een vergrijsde taximarkt.
Hoe bereik je de organisaties die jouw expertise goed kunnen gebruiken? Het antwoord van INC is goed zichtbaar zijn en daarom verhuisde het bedrijf van het dorpje Reutum naar het centrum van Enschede. Op de hoek van een winkelstraat met grote etalageruiten is INC inderdaad goed zichtbaar.
En ‘zichtbaarheid’ is daarom ook de reden waarom INC lid is geworden van het Industrial Design Center. Tijdens de designmeetings willen ze maakbedrijven ontmoeten. In gesprek komen met mensen, vertellen wat INC doet om zo tot nieuwe samenwerkingen te komen.
Op mijn vraag of Sander nog tips heeft geeft hij aan dat leden van het IDC een actieve bijdrage kunnen leveren. Hij vindt dat het IDC best één of twee keer per jaar aan leden kan vragen om iets te organiseren. En als IDC een samenwerking aangaan met BNO (INC is lid) lijkt Sander interessant. Op het gebied van kennis en events, maar ook voor pitches. Als het duidelijk is welke pitches er zijn, kunnen leden van het IDC zich hierop inschrijven.